2017.10.22. 04:54:21
Látogatások száma eddig:6040835
Utolsó frissítés: 2008. 03. 02.
Ha értesülni szeretne újdonságainkról, híreinkről, iratkozzon fel hírlevelünkre!
 
Ajánlja honlapunkat barátainak, ismerőseinek!
 
Szerkesztők: info@greenfoto.hu
Digitális fényképezőgépek oriástesztje I.
[2004. 06. 16.]

Egyre nagyobb felbontású digitális fényképezôgépek jelennek meg. Sokunkban felmerül a kérdés: érdemes-e lecserélni a régi gépeket. Erre a kérdésre nem is olyan egyszerû felelni! Vitathatatlan, hogy az újabb gépek zömének CCD-je jobb, azaz tisztább, élesebb, színhelyesebb képet ad, mint az elôdök CCD-je. Az új gépek objektívjei is zömmel komolyabb, igényesebb konstrukciók. De mégiscsak ott van az a picinyke értelemmódosító szó, azaz nem minden új gépre igazak a fentebb elmondottak. Másfelôl nem árt igényeinkkel tisztában lenni. Ha eddigi digitális fényképezôgépünkkel meg vagyunk elégedve, akkor még elodázhatjuk lecserélését. Íme néhány vezérelv: -A megapixelek növekedése megtévesztô! Az új gép felbontását osszuk el a régi gépével, majd vonjunk belôle négyzetgyököt. Ha a végeredményt 100-zal megszorozzuk, megkapjuk, hogy hány %-kal nagyíthatjuk nagyobbra képeinket a korábban megszokotthoz képest. Ha pl. 8 Mpixelesre szeretnénk cserélni 3,4,5 vagy 6 Mpixeles gépünket, akkor rendre 163, 141, 126 és 115%-os növekedésre számíthatunk. Az utóbbi két eset véleményünk szerint pénzkidobás. Persze mindez elméleti adat, hiszen a gépek optikái és képfeldolgozási metodikái is befolyásolják a végeredményt.
-Ha már új gépet veszünk, mindenképpen tartsuk szem elôtt a minél kisebb áramfogyasztást, a nagyfényerejû, borotvaéles optikát és a jó képet adó színes kijelzôt. -Ha nem a Megapixeleket szeretnénk „kilóra” venni, érdemes körülnéznünk a szépen dizájnolt, vagy ultrakompakt modellek között is. Ebben a Sony élenjár. -A „digitális film” nem más, mint a CCD. A legjobb CCD-ket a Kodak és a Sony készíti, utóbbi idôben pedig a Canon is felzárkózott hozzájuk. Tájékozódjunk tehát a kiválasztott gép CCD-jének gyártója felôl. A képkészítés másik fontos eszköze az objektív. Ez is neves gyártó terméke legyen. -Ha csak lehet, ne márkanév, hanem tesztkép alapján döntsünk. A digigépeknél ugyanis nemcsak az objektív, hanem a CCD és a jelfeldolgozó áramkörök és algoritmusok is meghatározói a képminôségnek. Készítsünk próbafelvételt a szakboltban. Ehhez csak egy memóriakártyára lesz szükségünk, hogy a képet hazavihessük. Az interneten is keresgélhetünk tesztkép ügyében - ha nem vehetjük kézbe a gépet..
-Ne felejtkezzünk el arról sem, hogy két különbözô technológiával vigyük fotópapírra a tesztképet (pl. tintasugaras nyomtató, színes lézernyomtató, termodiffúziós nyomtató, digitális fotólabor). Ha mindkét végeredménnyel elégedettek vagyunk, úgy megvehetjük a kiválasztott gépet. Amatôr célra a 3-4 megapixeles kategória is elegendô, ezekrôl megfelelô minôségû A/4-es nagyításokat készíttethetünk..
-Itt vannak a memóriakártyára dolgozó digitális videokamerák is! Aki szereti a mozgóképet, ezeket a modelleket is nézze meg. Egyesekben vaku is van az állóképekhez és még videofelvétel közben is képesek fényképezni. Ezért került be tesztünkbe két modell is..
.
Fujifilm FinePix S20 pro

+nagyon jól kézreáll (nehéz berázni).
+kemény, masszív műanyag.
+„F” gomb nagyon praktikus (fôbb beállítások 1 gombbal elôhívhatók).
+kézi élességállítás.
+mechanikus kioldózsinór-csatlakozás.
+szinkroncsatlakozó.

-nincs fényellenzô.
-nehezen kezelhetô állítótárcsa (pl. idôautomatika üzemmódban rekeszállítás).
.
Az S20-as kompakt tükörreflex felépítése megnyerte tetszésünket. Tradicionális, jól fogható forma. A gombok elhelyezése nagyon praktikus, minden kézre áll. Beépített autofókusz segédfényt találunk a gép homloklapján, így a pontos élességállítás rossz fényviszonyok között is igen gyors. A nagyfényerejű Super EBC Fujinon zoomobjektív rajza kifogástalan. Hiányoltuk róla a fényellenzôt, azonban az objektív belsô ellenfényrekesszel is rendelkezik, így lehet, hogy olyan nagy szüksége nincsen erre a kis segédeszközre. Mivel azonban a jó fényellenzô mechanikai behatásoktól is óvja az objektívet, ezt a hiányosságot érdemes volt megemlítenünk. A kiváló objektív 3.1 megapixeles CCD-re vetíti a képet. A CCD pixelei azonban osztottak, azaz egy pixelt két tranzisztor felvételez. Az S és R párból az egyik nagy fényérzékenységű, míg a másik alacsony, így mind az árnyékos képrészletekben, mind a csúcsfényekben kiváló részletgazdagságot ér el az S20-as. A nagy dinamika mellett a CCD érzékenysége ISO 1600/33°-ig növelhetô, azaz amit szabad szemmel látunk, azt az S20-as le is tudja fényképezni. A negyedik generációs Super CCD SR-hez megfelelô szoftvert is ad a Fuji, így a RAW formátumnak köszönhetôen az utólagos képmanipulációs lehetôségek széles tárháza nyílik meg a tulajdonos elôtt. Kétféle - xD és CompactFlash Type II-es - kártyacsatlakozása van az S20-asnak. Nagyon tetszett az USB 2.0-ás csatlakozás mellett kiépített FireWire port is. Utóbbi mellett a hagyományos, mechanikus kioldózsinór-csatlakozás, illetve a stúdió- vagy speciális vakuk csatlakoztatásához szükséges szinkroncsatlakozó is szükséges a professzionális felhasználáshoz. Mivel mindezek megtalálhatók az S20-ason, helybenhagyhatjuk a Fuji véleményét: makro és stúdiófotósok számára ajánlják elsôsorban a gépet. Persze mindenkinek ajánlható, akik a Super CCD-k színvisszaadását és a tradicionális formákat szeretik..

Fujifilm Finepix F610

+nagyon különleges „függôleges” dizájn
+nagy kijelzôpáros
+Picture Cradle
+közel 12 megapixel felbontás
+strapabíró fémváz

-nehéz a gombokat megnyomni
-nem állnak kézre a kezelôszervek



Negyedik generációs Super CCD HR kapott helyet ebben az ultrakompakt gépben. Ennek sajátossága, hogy a 6.3 megapixeles effektív felbontást 12 megapixelre bontja ki a Fuji különleges interpoláló algoritmusa. Az új CCD elôdeihez képest megnövelt érzékenységgel és jobb zajszûréssel rendelkezik. A kis gép felbontóképességével meg voltunk elégedve és objektívjét is jónak találtuk. Nem csoda, hiszen kompakt méretei mellett több aszférikus felülettel is ellátták tervezôi. Tükrözésmentesítô bevonata pedig a méltán híres EBC, azaz Electron Beam Coating. A gépváz elsô látásra kissé szokatlannak tûnik, azonban jól kézreáll. A korábbi elôdökhöz képest megnövelt kijelzôje is jól használhatóvá teszi az F610-est. Sajnos a stílusos dizájn kissé megnehezíti a használatot, mert a gombok nehezen kezelhetôk. Ez azonban nem túl nagy hátrány a valódi fémváz, és a csinos - ma pedig igen divatos - Art Deco sztájling szemszögébôl tekintve. Nagyon jónak tartjuk, hogy igazi optikai keresôt is találunk eme gyöngyszemen, és kiváló, hogy a Picture Cradle az akkutöltés mellett a képek hozzáférését is lehetôvé teszi. Sokféle expozíciós program segíti a kreatív fotóst, és sokféle autofókusz üzemmód. Egyes területeket is kijelölhetünk az AF számára, de akár manuálisan is állíthatunk élességet. Ha videózni szeretnénk, VGA felbontásban 30 kép/s-os képfrekvenciával dolgozhatunk, azaz a leggyorsabb mozgások sem lesznek darabosak. Mindezek ellenére a gép könnyen kezelhetô, így hölgyek számára ajánljuk. Jó szolgálatot tesz azonban olyan férfiak számára is, akik a szép formatervezést, jó képet és kompakt méreteket egyszerre szeretnék maguk mellett tudni.

Canon PowerShot S1 IS

+nagyon kellemes érzést keltô műanyagfelület
+optikai képstabilizátor
+USM motoros élességállítás
+tetszetős, ízléses megjelenés
+külön videofelvevô gomb



A Canontól már megszokott módon egészen újszerû alapfilozófiát találtunk a PowerShot S1 IS-ben. A videokamera és a fényképezôgép egyik legjobban sikerült ötvözete a új gép, de a fotó felôl megközelítve. A 3 megapixeles gép képe kristálytiszta, hiszen a Canon CMOS szenzorai egyre jobb minôségûek. A gépben megtaláljuk a Digic chipet is, mely nemcsak a képfeldolgozást gyorsítja, illetve minôségét javítja, de egyben az iSAPS technológiának köszönhetôen már felvétel elôtt finoman hangolja az S1-es teljes képfeldolgozó rendszerét a felvétel utáni munkafolyamatokhoz. A nagyfényerejû, 10x-es zoomobjektív kisfilmre vetítve 38-380 mm-es adatokkal jellemezhetô. Ekkora nagyításnál a berázás veszélye igen nagy, ezért a lencse optikai képstabilizátort is kapott. Megjelent tehát a régóta várt IS jelzés a gépen, mely eddig csak a nagy fehér teleobjektívek kiváltsága volt. Videóüzemmódban VGA felbontású 30 kép/s-os felvételeket forgathatunk. Minden automatikus funkció mûködik ilyenkor, pl. az élességállítás és a fehéregyensúly, de mûködik a hangfelvétel és a zoom is, azaz teljes értékû videokamerával van dolgunk. A videózást egyszerûsíti a hüvelykujj alatt található videofelvételi gomb. Nem kell tehát menükben mászkálnunk, vagy üzemmódválasztó kapcsolók után nyúlnunk. A Powershot S1 IS azonnal képes videózni. A hangtalan USM motor használatát éppen a videózás indokolja, így ugyanis motorzaj nem hallatszik bele felvételünkbe. A komoly géphez egyébként már búvártok is kapható, mellyel 40 m-es mélységig merülhetünk le. Érdemes használnunk sivatagban is, ilyenkor a por ellen védi értékes gépünket. Az utazás és a búvárkodás szerelmeseinek kiváló választás.

Canon PowerShot Pro1

+nagyon informatív, megvilágítható display
+nagyon jól használható Info menü
+„L” objektív, fluoritlencsével
+képstabilizátor
+USM motor
+8 megapixel
+jól markolható a váz
+összeségében látszik, hogy profikamera kompaktkivitelben

-lehetne egy picit nagyobb az objektív fényereje


Az objektív azonnal megragadja a fotós fantáziáját: 10 csoportba rendezett 14 lencse. Ebbôl egy fluorit, egy UD és két aszférikus. Az elsô olyan digitális objektív, melyben fluoritlencse kapott helyet. Ha mindehhez meggondoljuk, hogy a folypátlencse - ez a másik neve - milyen drága és milyen jól korrigálja a színi hibát, amire a CCD nagyon érzékeny, akkor ez az objektív egyszerûen verhetetlen. Nemhiába van rajta a piros gyûrû és az L jelzés. Itt a Canon nem foglalkozott kompromusszumokkal: ez a lencse kiváló. Csak a fényerejét álmodtuk volna nagyobbnak, hogy felvehesse a versenyt az 1D vázakhoz kapható fix objektívekkel. Az objektív kisfilmre 28-200 mm-es adatokkal jellemezhetô és élességállításnál USM motorral mozgatja a Pro1-es. Az autofókusz is újszerû megoldású, bár ez a felépítés eddig sem volt ismeretlen: aktív és passzív módszerrel egyszerre mér a gép, és eme két mérés adatai alapján dolgozik. Elektronikájában megtaláljuk az iSAPS technológiával felvértezett Digic processzort, és a videofelvételi lehetôséget is. Ebben sem találtunk kivetnivalót. Tartozékskálája igen gazdag, a profi filmes és digigépek vakuit, elôtétlencséit és egyéb bôvítôit korlátozás nélkül alkalmazhatjuk. Természetesen RAW üzemmódban is elmenthetjük képeinket, hiszen a profi fotósnak erre szüksége van. A PowerShot Pro1-es stúdióban is kiválóan teljesített, így egyetértünk a Canon ajánlásával. Komoly amatôröknek és profi fotósoknak ajánljuk a gépet. Egy kompakt formába öntött, jól használható, igazi munkaeszközt ismertünk meg személyében.

Vivitar Vivicam 3735

+jó objektív
+szép formatervezés
+a géphez strapabíró tok jár
+mikorofonja van hangfelvételhez

-lassú autofókusz
-nagyon „mûanyag” a fogása



Elsô pillantásra komoly gépnek tűnik a 3735-ös. Objektívje nagy lencsékbôl áll, a gépnek jó a fogása. Ezen felül optikai keresôt is találunk a gépen, melynek használata nagymértékben meghosszabbítja akkumulátoraink élettartamát. A jó fogású gép ár/teljesítmény viszonya kiváló. A gép fogásán nagyon érezhetô, hogy műanyag váza van. Ez némi bizalmatlanságot kelthet a jövendô tulajdonosban. A gép azonban jól teljesített, így ettôl nem kell félnünk. Az optikai keresô képe tiszta, torzításmentes és éles. Ritkaság, de ezen a gépen még drioptriakorrekciót is találunk. Szemüvegesek így kényelmesen használhatják a gépet. A Vivitar 3735-ös nagy lencsékel, finoman szabályozott fényrekesszel és kiváló makrofunkcióval jellemzhetô. Emiatt kevesebb fényben is fényképezhetünk és nagyobb teremben is hatásos a vakunk. 3x-os optikai , illetve 2 vagy 4x-es digitális zoomtartomány áll rendelkezésünkre. A kombinált tartománmy így elérheti a 12x-es átfogást, így nagyon rugalmasan használható fényképezôgéprôl beszélhetünk. Makrofunkcióban 20 cm-rôl fotózhatunk minimálisan. Az intelligens programautomatika teljesen automatizálttá teszi a gépet. Ennek ellenére - ha szükségét érezzük - az expozíciókorrekcióval sötétebb és világosabb képeket is készíthetünk. A 3735-ös a középkategóriának megfelelôen elég széles határok között képes alkalmazkodni a mindenkori fényviszonyokhoz. Ha ez sem segít, a vaku is rendelkezésünkre áll. 8 MB-nyi beépített flash memória áll rendelkezésünkre. Ez azonban kevés egy 3 megapixeles géphez. A bôvítést CompactFlash Type 1-es formában oldhatjuk meg. Mivel a legnagyobb ilyen kártya 4 GB-os, a felsô határ csak a csillagos ég. A számítógép felé (Mac/PC) USB porttal kapcsolódhatunk. Ezen felül a ma már szokásos videokimenettel TV-n vagy monitoron is megtekinthetjük képeinket. Vékonyabb pénztárcájúaknak kiváló választás.

Vivitar Vivicam 3825

+nagy felbontás
+high-tec design
+az objektívet lemez védi

-lassú autofókusz
-a gép kissé lassan reagál a vezérlôgombokra



Nagyon jól tervezett külsô jellemzi ezt a Vivitar gépet. Mérete kiváló kompromisszum a kis méret - hölgyek igényei - és a jól foghatóság - nagy férfikezek - között. A tervezés kissé Art Deco-s - ez a mai divatáramlat, de a '70-es-'80-as évek kissé szögletes konzervativizmusát is kreatívan ötvözték vele a dizájnerek. Az egyszerű vonalvezetés mindenképpen elônyére válik a gépnek, csakúgy, mint az objektívet védô zárólemez. Ugyan igényes neoprén tokkal szállítják a gépet, de az elôbbiek miatt tok nélkül is nyugodtan hordhatjuk magunknál. Mindössze 210 g-ot nyom, ezért a napi használat nem ütközhet nehézségbe. Háromszoros optikai zoom jellemzi a 3825-öst. Az objektív kellôen nagy fényerejű, rajza éles. A 2x-es digitális zoom tovább bôvíti a lehetôségeinket, így a kombinált zoomátfogás hatszoros. Az autofókusz 0.7 m-tôl a végtelenig állítja be a zélességet. Ha közelebbi témákat fotózunk, a makroállázzal egészen 10 cm-ig is közelmehetünk. Az objektív 4 megapixeles CCD-re vetíti a képet, miáltal tűéles A/4-es képeket nyomtathatunk. Ha kisebb részletgazdagsággal is megelégszünk, további három lépésben 2, 1 és 0.3 Mpixeles képeket is fotografálhatunk. A gépen optikai keresôt is találunk, azaz akkumulátorainkat kímélhetjük. Intelligens fénymérôrendszer és intelligens programautomatika vezérli a gépet. Ha semmi mást nem teszünk, mint gondtalanul fényképezünk, a gép gondolkodás nélkül kiváló végeredményt ad. Érdemes azonban segíteni az automatikus vezérlésnek, hiszen a gép nem tudja eldönteni önmagától, pontosan mit is fotózunk. A segítség mindössze annyiból áll, hogy be kell állítanunk a fotótémát: sportfelvétel, portré, tájkép, éjszakai fotó, vagy általános (pl. party képek). Ha sötétebb vagy világosabb képeket szeretnénk fényképezni, az expozíciókorrekció - szokatlanul finom lépésekben - rendelkezésünkre áll. Kevés fényben a beépített vakut használhatjuk, melynek négyféle üzemmódja változatos fényképkészítést tesz lehetôvé. Az alsó kategóriában szokatlanul nincsen belsô memóriája a Vivicam 3825-ösnek. Korlátozás nélkül bôvíthetô azonban SD és MMC kártyákkal. USB portjával Macintosh és PC környezetben is használható. Ezen felül videokimenetével projektorhoz, TV-hez vagy monitorhoz csatlakozhatunk.


Sony Cyber-Shot DSC-F828

+világklasszis zoomobjektív
+nagyon jól fogható
+nagyon gyors elektronika
+minimális késlekedés az expozíció elôtt
+CF kártya támogatás
+normál LCD-je is van
+hologram AF
+fényellenzô




Félprofi Digital Still Camera a Sony F sorozatából. A komoly megjelenésû F828-as optikája uralja a gépet. A nagy fényerô különösen fontos a digitális fotóban: nagyobb hatótávolságot biztosít a vakuknak, valamint kevés fényben még akkor is fotózhatunk állvány nélkül, amikor más gép már „feladta”. Nem árt tudnunk, hogy a CCD-k felbontásigénye jóval a „filmes” optikák felbontóképessége felett van, így szükséges segíteni képalkotó elemünknek: az óriási fényerejû objektív felbontóképessége - fizikai okok miatt - jóval magasabb lehet. Gyakorlatilag ez az útja van annak, hogy az F828-as 8 megapixele valóban 8 Mpixel legyen. A 7x-es zoom óriási lehetôséget biztosít a fotósnak: ritkaság ugyanis, de elég nagy látószöggel is fotózhatunk vele. Nem hagy cserben minket csoportképnél, történelmi városnegyedekben, tájfotózáskor. A zoomtartomány másik vége félig-meddig a szupertele kategóriában van, ezért sportfelvételre, portrézásra és állatfotóra is kiválóan alkalmas a gép. Az optikai zoomohoz maximálisan 2x-es digitális zoom csatlakozik. Az élességállítás történhet manuálisan, vagy 5 pontos autofókusszal. Ha spotfényméréssel dolgozunk, az autofókusz csak a középsô mezôvel dolgozik. A gép élességállítása szellemes: a hologram-AF ugyanis a kisfilmes fényképezésbôl már jól ismert AF vakuk AF segédfényének módszerét alkalmazza. Nem egyszerûen megvilágítja a tárgyat, hanem mérôábrát vetít ki. A mérôábra még kontrasztszegény felületen, akár egy fehérre meszelt falon is biztosítja a gyors és pontos élességállítást. Az autofókusz egyébként már villámgyors, gyakorlatilag profi kategória, ami hatalmas fejlôdés az elôdökhöz képest. A Zeiss objektív 2/3"-es, 8 Mpixeles CCD-re vetíti a képet. A CCD nem GRGB tipusú, hanem RGBE rendszerû mozaikszûrôt alkalmaz. Az E betû az emerald (smaragdzöld) színt fedi. Színtanilag a ciánkékhez áll közel ez a szín, így a CCD árnyalatfelbontó képessége megnô. IR üzemmódban nemcsak a meglévô infrasugárzással, hanem a kamera beépített infralámpájával is fotózhatunk, akár teljes sötétségben. Arra is lehetôség van, hogy az infrarendszert csak a képbeállításhoz használjuk és a beépített vaku felvillanásával exponáljunk színes képet. A beépített vaku maximális hatótávolsága 4.5 m, de a gépre külsô vaku is felhelyezhetô, vagy használhatjuk mûtermi vakukkal is. A CCD egyébként a hosszú expozíciós idôket is zajosodás nélkül viseli, azaz a gép szinte univerzális. Pontosan olyan, amilyennek egy profi gépnek lennie kell.

Tesztképek