 |
|
 |
 |
Mától látható a Művészetek Palotájában a XXIV. Magyar Sajtófotó-kiállítás
|
[2006. 04. 28.] |
 |
Különös munka a sajtóban dolgozó fotográfusé. A napi hirtelenségben leginkább eseményvadász, aki biztos kézzel füleli le a politika, a kultúra vagy a sport kiemelkedő pillanatait. |
 |
A magyar sajtófotósoknak - a tengernyi sajtótermék dacára - igencsak ritkán adódik lehetőségük arra, hogy mélyebb, átgondoltabb anyagot, sorozatot, fotóesszét készítsenek. De hogy mindezek ellenére mégsem csak megbízható mesterek, azt a XXIV. Magyar Sajtófotó-kiállítás is igazolja, amely mától május végéig látható a Művészetek Palotájában.
Az 1981-ben, a Műegyetem egyik kicsi klubjában rendezett, első sajtófotós bemutatkozásra még csupán háromszáz felvétel közül válogathatott a zsűri, a tavalyi év terméséből 266 szerző 7665 fotót küldött be a sajtófotó-pályázatra. Ezek legjobbjai kerülnek most a nagyközönség elé. Gyorsan szögezzük le: ezek a képek nem a kiállítóteremben lényegülnek át művészi alkotássá; a sajtófotósok legjobbjai még a hirtelen fölcsippentett pillanatot is képesek művészi igénnyel megörökíteni, maradandó értékké formálni. Az idei seregszemlén - miként tavaly - ismét Dezső Tamás kapta a Magyar Újságírók Országos Szövetségének Nagydíját, ezúttal Románia - helyzetkép az uniós csatlakozás előtt című sorozatáért, nem mellesleg ő nyerte el az André Kertész Nagydíjat is, valamint két kategóriában lett első helyezett. Dezső Tamás az elmúlt két évben sikert sikerre halmoz, díjakat nyer a világ legnagyobb sajtófotós seregszemléin, romániai sorozatával például a World Press Photo pályázaton lett második. Rokonszenves szerénységgel azt nyilatkozta nemrég: sajnálja, hogy sikerei kapcsán leginkább róla esik szó, nem pedig arról, hogy mit üzennek a képei. Tavaly, amikor az Ügető végnapjai című sorozatával nyert, akkor is őt dicsérték, ahelyett, hogy arról beszéltek volna, miképpen pusztítjuk saját értékeinket, most, a Romániában készített sorozata kapcsán pedig azt szeretné, ha Romániával kapcsolatban felülvizsgálnánk néhány, ránk kövesedett, ostoba sztereotípiát.
|
nol.hu |
 |
|
|
|
|  |