2017.12.15. 20:56:17
Látogatások száma eddig:6061370
Utolsó frissítés: 2008. 03. 02.
Ha értesülni szeretne újdonságainkról, híreinkről, iratkozzon fel hírlevelünkre!
 
Ajánlja honlapunkat barátainak, ismerőseinek!
 
Szerkesztők: info@greenfoto.hu
Lassan vége a megapixel-háborúnak
[2006. 07. 07.]

Vajon megfogalmazta-e már valaki, miért töretlen a fényképezés népszerűsége a tömegessé válása óta? Mulandóságunkat akarjuk megragadni a fényképekkel és videókkal - a papír- vagy webes naplókkal, a krónikákkal, a festményekkel, a szájról szájra terjedő történetekkel. Általános emberi tulajdonság ez, az erre építő termékeknek biztos a piaca, mint a gyerekruháké és a koporsóké. Mi várható tehát a közeljövőben?

Egyesek szerint a megapixel-háborúnak lassan vége, mert a házi használatra szánt gépek 5-6-7 millió képpontja bőven elegendő a házi használat maximum A4-es méretű nyomatához. Ez egy műszaki érv, és a piac nem így működik. Már most rengeteg 8-8,3 millió képpontos, de közben 3-4-szeres optikai zoomos és automata gépet találhatunk a piacon (néhány példa: HP Photosmart R927, Nikon Coolpix P4, Fujifilm Finepix E900, Sony DSC W100, Panasonic Lumix DMC-LX1 stb.), és megjelent az első 10 Mpx-es is: a Casio Exilim-Z1000. Az automata "családi" kamerák tervezési csapdája a kis méret, a kis optika miatti kicsi érzékelő, amely annál zajosabb, minél több rajta a képpont. A jelenlegi technológia talán 12 Mpx-nél éri el a használhatatlansági határt: azaz annyira zajos, hogy a kötelező, gépen belüli, szoftveres zajcsökkentés 6-7 Mpx-esnek megfelelőre csökkenti vissza a részletességet. Nagy szerencséje az iparágnak, hogy a képernyő növekedési irányzata határt szab a miniatürizálásnak, mostanában fontosabb a 2,5-3,5 hüvelykes (63-90 mm-es) képernyő, mint a minden határon túl kis méret. (Ugyanezt a méretcsökkenési-növekedési hullámot éltük át a mobiltelefonnál...) A nagy képernyő ára az optikai avagy elektronikus kereső eltűnése, mert egyszerűen nem fér rá a gép hátoldalára. A kezelőszervek is összezsúfolódnak. Az LCD-k viszont minden törekvés ellenére nem látszanak jól közvetlen napfényen, szerencsére ilyenkor a felvételt sem lehet nagyon elrontani.

Most a képstabilizálás terjed a gépek között, hogy a hosszabb expozíció se tegye bemozdulttá a képeket. A Panasonic általánossá tette optikai (a lencsét mozgató) stabilizátorát a teljes kínálatában. A Minolta "mechanikus", az érzékelőt mozgató megoldása jelenik meg Super SteadyShot néven a Sony gépekben (DSC-H2-H5). Digitálisan követi a kép mozgását az érzékelőn a Casio már említett Z1000-ese. Egyes gyártók a vakut fejlesztik, nem feleslegesen, az okos és gyors automata villantók sokat segíthetnek a képen - a 4 méteres tématávolságon belül. Azon kívül már nem, de ez nem a vaku, hanem a fizikai törvények "hibája".

Nathan Myhrvold, a Microsoft volt technológiai vezetője gyökeresebb változásokat is jósol. Szerinte a mai digitális fényképezőgépek úgy néznek ki, mint a filmesek a film nélkül. Mint a korai autók, amelyek a lovas kocsira hasonlítottak, a ló nélkül. Továbbá szerinte miért ne tudnának a fényképezőgépek kifogástalan videót is készíteni? Előbbi jóslata már bekövetkezett, mert a digitális fényképezés kezdetekor volt néhány meglehetősen egzotikus külsejű gép a géptesthez képest forgatható vagy attól elválasztott objektívvel a Minolta, a Nikon és Fujifilm kínálatában - de ezek sajtója jobb volt, mint az értékesítési adataik. A jelenlegi digitális fényképezők nem a film, hanem az emberi kéz miatt néznek ki hasonlóan, és markolatukban nagyon jól elfér az elem.
Utóbbi jóslatát viszont gyáron belül fontolja majd meg a Canon, Sony, Panasonic, Samsung és JVC, mert fényképezőt és videokamerát is gyártanak. Körülbelül akkor fog kihalni a miniDV-kazetta, amikor a 8000 forintos memóriakártyák 4-8 gigabájtosak lesznek, azaz körülbelül 5 év múlva. Ugyanekkorra a mozgó alkatrész nélküli videokamerák 3-5 Mpx-es álló felvételekre lesznek képesek, tehát a digitális fotó-videó konvergencia befejeződik. Amit a mobiltelefonok multimédiás fejlődése is segíteni fog.

Népszabadság • Kenczler Mihály