2017.08.16. 23:53:48
Látogatások száma eddig:6013443
Utolsó frissítés: 2008. 03. 02.
Ha értesülni szeretne újdonságainkról, híreinkről, iratkozzon fel hírlevelünkre!
 
Ajánlja honlapunkat barátainak, ismerőseinek!
 
Szerkesztők: info@greenfoto.hu
Első lecke: A gépválasztás
[2004. 03. 02.]
Fotótanfolyam 1.: a gépválasztás

Fényképezzünk mindenhol, bármilyen körülmények között! Gondtalanul vagy kreatívan, saját magunk és mások örömére! Osszuk meg gondolatainkat, örömeinket, bánatunkat azon melegében barátainkkal, esetleg profi fotósként munka után azonnal küldjük a szerkesztôségbe képeinket: hiszen ez is az internet szolgáltatásainak része. Tehát: használjunk digitális kamerát, filmünket cseréljük memóriakártyára, postahivatalunkat pedig internetes levelezôszoftverre... Jómagam néhány éve írtam ezteket a sorokat bevezetônek egy digitális fényképezôgéphez. Azután egyre több digigép került forgalomba és lassan a fotóstanfolyamokon is egyre többet kellett a digitális technikáról beszélnem. Tapasztalatom szerint minden réteget érdekel a fotográfia, hiszen legtöbbünk a napi munkában is segítôtársként kezeli fényképezôgépét. Emellett sok igényes, érdeklôdô amatôrrel találkozhattam. Ezen a honlapon a természetvédelem is kiemelkedô fontosságú, amit a digitális technológia támogat leginkább a fotó világában. Ideje tehát a szakirodalomból hiányzó oldalakat és szemléletmódbeli váltást pótolnunk. Nem minden kifejezést magyarázunk meg azonnal, hiszen technikai lexikonokból, fotográfiával foglalkozó könyvekbôl az ismeretlen szavak kikereshetôk. Ellenben minden fogalomról szót fogunk ejteni a soron következô leckékben. Vágjunk tehát bele: A fényképezôgépeket sokféle szempont szerint szokás csoportosítani, számunkra azonban a praktikum, a használati érték és az ár döntô. Ennek alapján a használat gyakorisága és a megbízhatóság lehet fontos kritérium: -Az amatôrgépek elsôsorban olyanok számára készülnek, akik ritkábban fényképeznek, és akkor sem szeretnek hosszadalmas beállításokkal bajlódni. Az ilyen gépet a totál automatizmus és abszolút ergonómia jellemzi és a konsturktôrök elsôsorban az alacsony árat tartják szem elôtt. Ezek a gépek éppen ezért nem napi több órás használatra készültek, tartozékskálájuk szegényesnek mondható. Természetesen képminôségük sem minden kompromisszum nélküli. Ezzel ellentétben olcsón beruházhatóak, kicsik, könnyûek és általános fényképezési célra teljes mértékben megfelelnek. Az olcsóbb kompakt gépek (~250.000 Ft alatt) képviselik ezt a kategóriát (ld. lentebb).
-Az igényes amatôr vagy félprofi kamerák - ahogyan nevük is jelzi - már a minôséget is favorizálják. Tervezésükkor a konstruktôrök az igényesség és a relatíve kedvezô ár pengeélen táncoló egyensúlyát prábálják meg eltalálni. Objektívjeik és elektronikájuk kimondottan jó minôségû. Nagyon gyakran a csúcsot képviselik szoftveres szolgáltatásaikat tekintve és az is elônyük, hogy az ergonómia is szerepet játszik formatervezésükben. Súlyuk is igen kedvezô és képminôségük sokféle felhasználásra abszolút elegendô. Ez a géposztály már gyakori és hosszú idejû használatra is alkalmas. A drága kompaktgépek és a beépített zoomobjektíves tükörreflexgépek alkotják ezt a csoportot. Gyakran videoklippet is készíthetünk velük. Árkategóriájuk ca. 700.000 Ft-ig terjed.
-A professzionális kamerák igazi munkagépek: néhány százezer expozíció a minimális élettartamuk, napi kétmûszakos igénybevételt is elviselnek! Képminôségük kompromisszum nélküli, gyakran a CCD modul több milliós nagyságrendû! Természetesen az ár, a méret és a súly a képminôségnek alá van rendelve. Szoftverük csak a képkészítés és képválogatás minimális, ámde akadálymentes és villámgyors kiszolgálását teszi lehetôvé. Elektronikájuk számítási teljesítménye óriási, belsô átmeneti táruk többszáz MB is lehet és gyakran két memóriakártyát is egyszerre használhatunk velük. Minden esetben vezérelhetjük ezeket a gépeket számítógéprôl és gyakran FireWire (IEEE-1394) csatlakozófelülettel, vagy fénykábellel köthetôk a személyi számítógépre. A cserélhetô objektíves tükörreflexgépek és a digitális hátfalak tartoznak ebbe a csoportba. Árcédulájukon a felsô határ a csillagos ég, de minimum 8.000.000 Ft... Ez a csoportosítás tehát a képminôséget és az élettartamot, vagyis a gép terhelhetôségét veszi figyelembe. Észrevehetô, hogy az egyes géptipusok felépítése is képezheti az osztályba sorolás alapját. Íme: -Kompaktgépnek nevezzük azokat a fényképezôgépeket, melyek kisméretûek, gyakran lekerekített téglatest formájúak és ebben a vázban találjuk meg minden részegységüket: az átnézeti optikai keresôt (ha van rajtuk ilyen), a teleszkópszerûen kitolódó zoomobjektívet, az örökvillanót, és az egyéb érzékelôket, kezelôszerveket. Az ilyen kamerák valóban kompaktak, azaz kicsinyek. Jól elférnek zsebben, retikülben, de övtáskában is hordhatjuk ôket, így mindig nálunk lehetnek. Olyanok számára kiváló a kompaktgép, akik a gondtalan fotografálás örömét keresik. A gép mindent elvégez helyettünk, számunkra csak a kép kompozíciója fontos! -Bridge vagy yuppie kamerának nevezik az olyan dizájnokat, melyek nem hasonlítanak egyetlen hagyományos fényképezôgépre sem. Az ilyen gépek gyakran félprofesszionális jellemzôkkel bírnak és szoftvereik is kiérdemlik a futurisztikus jelzôt. Érdemes megtanulni használatukat, ugyanis óriási szabadságot biztosítanak a fotósnak! Legjellemzôbb képviselôjük a Sony DSC-F505, F505V, F707, F717, F828-as sorozat. Ha valaki kedveli a szokatlant és a kiemelkedô minôséget, valamint pénztárcája engedi, keressen ilyen kamerát magának. Kiváló „mindenes” masinák.
-A ZLR vagy Zoom Lens Reflex fényképezôgép beépített, nagy átfogású, kiváló zoomobjektívvel büszkélkedik. Keresôje tükörreflex rendszerû, ma azonban gyakran az EVF (Electronic ViewFinder) rendszer is elôtérbe került. Jellemzôjük a ma divatos all-in-one megoldás, azaz szinte mindent egy egységbe építetten tartalmaznak. Néhány kiváló minôségû tartozék megvásárlásával gyakorlatilag a teljes fotográfiai eszköztárat kínálják számunkra, relatíve kedvezô áron. Mindegyik ilyen gép félprofesszionálisnak tekinthetô. -SLR vagy egyaknás tükörreflexgép (Single Lens Reflex): cserélhetô objektívekkel rendelkezik, így a rendelkezésre álló gyujtótávolság-tartomány igen széles. Többszáz objektív közül választhatunk, melyek között egészen speciálisok is találhatók: halszem, makro, lágyrajzú stb. Emellett a gép objektívet nem igénylô alkalmazásokhoz is használható: mikroszkópos-, csillagászati-, endoszkópos- stb. fotózás. Gyakran még a CCD vagy CMOS szenzor elé helyezhetô speciális szûrôk (anti-aliasing, IR) is cserélhetôk, vagy eltávolíthatók pl. infrafényképezéshez. Ez a rendszer tehát korlátlanul kiépíthetô az adott speciális feladatnak megfelelôen. A professzionalizmus azt hiszem érezhetô. A digitális hátfalak a közép és nagyformátumú fényképezôgépekre helyezhetôk fel a filmkazetta helyére. Ezek a gépek és objektívjeik egymagukban olyan értéket képviselnek, hogy itt nem gépcserével oldjuk meg a film és a digifotó lehetôségét, valamint a digifotó felbontóképességét. Itt vagy a felvételi anyagot, vagy a CCD-t tartalmazó digihátfalat cseréljük. A hátfalak között egzotikumok is vannak, pl. a többvillantásos hátfal, ahol szûrôcserével felvételezzük az egyes színcsatornákat, illetve a szkenhátfal, melynek felbontása akár 1 gigapixel is lehet. Ez a géposztály az igazi profi fotós munkaeszköze...
A további leckékben mindegyikrôl bôvebben szó lesz. Befejezésül még egy csoportosítás, a mai kor reklámszlogenjei alapján. Azoknak azonban ellentmondva szívleljük meg a következôket: -1-2 Mpixel: elektronikus képmegjelenítés, ID képek, CD és DVD applikációk, web és max. 10x15-13x18 cm-es papírképek kategóriája. Gyakran régebbi, ilyen felbontású, de sokat tudó kamerával nagyon jól lehet dolgozni, ha a végsô produktum ebben a kategóriában van. -3-4 Mpixel: minden fotoamatôr feladat és igény, valamint az illusztrációs gyakorlatban elôforduló legtöbb professzionális megrendelés a nyomtatott produktumok területén. Itt is a képminôség és a gép tudása, szolgáltatásai számítanak elsôsorban. Ennél nagyobb felbontás ritkán fordul elô, azt pedig filmre is rentábilisan el lehet készíteni. -6-10 Mpixel: professzionális igények, A/4-A/3 méretû nyomdai produktumok. Felesleges favorizálni ezt az amatôrkategóriában, ugyanis éles képet készíteni ilyen felbontással nem is olyan egyszerû! Ha pedig a felvétel enyhén életlen, 2-3 Mpixelnél több valós képpontot úgy sem találunk az ilyen felbontású digitális fotón! -15-22 Mpixel: poszterméretre is alkalmas felvételezésrôl beszélünk. Úgy érzem beszédesek ezek a számok. Ha belegondolunk, látható, hogy az igények legnagyobb hányada (60-100%-a az alkalmazások vagy megrendelések függvényében) elvégezhetô max. 4 Mpixeles digigéppel, ha annak képminôsége kiváló. Ezt saját tapasztalatom is alátámasztja, ugyanis professzionális fotósként nem is rendelkezem nagyobb felbontású masinával. Ha néha nagyobb felbontásra van szükségem, filmre fotózom és azt szkennelem: a 4x5"-es profi síkfilmen 100, a 8x10"-es professzionális síkfilmen 600 Mpixel áll rendelkezésemre. Az jelenthetné az egyetlen ellenvetést, ha folyamatosan magazinok címoldalára fotóznék: ilyenkor nem kerülhetném ki a 12-16 Mpixeles gép megvásárlását. Nem érdemes tehát - fôleg a professzionális gyakorlatban - a filmre fotózást elvetni és kizárólag a megapixelek számát favorizálni.
Török György fotográfus