2017.11.23. 23:08:25
Látogatások száma eddig:6054332
Utolsó frissítés: 2008. 03. 02.
Ha értesülni szeretne újdonságainkról, híreinkről, iratkozzon fel hírlevelünkre!
 
Ajánlja honlapunkat barátainak, ismerőseinek!
 
Szerkesztők: info@greenfoto.hu
Színes papírkép - digitális fotóból
[2004. 06. 20.]
Színes papírkép - digitális fotóból
A tintasugaras nyomtatóval a digitális képbôl papírképet készíthetünk. A jól informáltak azt is tudják, hogy hôszublimációs nyomtatóval sokkal jobb minôségben nyomtathatunk. Van azonban egy egyszerûbb, egy évszázados megoldás: a fotókereskedés.

A digitális fotószolgáltató

Az internet és az elektronikus képfeldolgozás-képtovábbítás elterjedése ellenére a papírképek még évtizedekig velünk maradnak: szeretjük kézbe véve nézegetni képeinket és tárcánkban gyakran lapulnak fotók szeretteinkrôl, ismerôseinkrôl. Régtôl fogva, már az 1850-as évektôl kezdve a papírképeket a fényképészek vagy a fotóboltok készítették a nagyközönség számára. Olyan nagy mennyiségben vásároljuk a papírképeket, hogy az RA-4-es színes fotópapír a legolcsóbb, legtartósabb, legjobb színeket adó és legjobban kiforrott technológiával büszkélkedô fotóhordozó mindmáig. Ezt minden közgazdász azonnal átlátja.
A digitális fényképezés megjelenésével azonban óriási probléma vetôdött fel a '90-es évek elején, mivel az RA-4-es fotópapírra a digitális képet - színes képpontok formájában - rá kellett exponálni. Sok megoldás látott azóta napvilágot, ma is sok új konstrukcióval születik. A legújabb gépek már minden igényt kielégítenek, így technikai felépítésük nem is lényeges számunkra. Azt viszont fontos tudni, hogy a 400 dpi-s folyamatos tónusú digitális fotólabor legalább 4500 dpi-s tintasugaras nyomtatónak felel meg, ha összehasonlítjuk ôket a színárnyalatok tekintetében. Elsô közelítésben tehát tekintsük a digitális fotólabort egyszerûen nagyteljesítményû, színes fotónyomtatónak.
Az RA-4 a fotópapír színes hívási metódusának elnevezése. Sajnos sok nyomtató-, vagy nyomtatókellék-gyártó is fotópapírnak nevezi tintasugaras kellékanyagait. A fogalomzavar elkerülése miatt alkalmazom a betûszót.

Hogyan kerülnek képeink a laborba ?

A digitális fotólabor leginkább memóriakártyán fogadja a digitális képeket. Gyakorlatilag mindenféle kártyát elfogadnak, legfeljebb a legújabb MemoryStick Pro és xD kártyákkal lehetnek gondjaink. A 3.5"-es floppy és az írható CD is járható út. Egyes laborok ezen felül a ZIP lemezt is szívesen látják. A XXI. század azonban a mozgó alkatrészek nélküli memóriakártyák kora! Egyszerûen vegyük ki fényképezôgépünkbôl és adjuk le kidolgozásra! Ha a rosszul sikerült képeinket már letöröltük a kártyáról, csak a papírképek méretét kell meghatároznunk. Egyes laborok CD-re is kimentik a képeinket a kártyáról - ha ezt kérjük. Így némi felár ellenében az archiválás gondjától is megszabadulhatunk és kártyánkat azonnal használhatjuk további fotózásra. A legtöbb digilabor 1 órás határidôvel készíti a képeket, így nem maradunk sokáig memória nélkül. Míg régen a filmtekercs leadásakor hívást és nagyítást kértünk, most a kártyánkat adjuk le és CD írást plusz nagyítást rendeljünk. Van olyan szolgáltató is, amely interneten keresztül is elérhetô. Így nem kell „kártyázni”, illetve megnyílik ahhoz is az út, hogy a GSM telefonról a fotókat közvetlenül a laborba E-mailezzük. Ilyenkor tüntessük fel a levélben a rendelt darabszámot és a rendelt méretet is.

A vevôi terminál

A jobb fotószolgáltatók vevôi terminállal kedveskednek nekünk. Ez egy nagy, érintôképernyôvel ellátott doboz, melynek elôlapján CD-ROM-ot, floppy meghajtót és kártyanyílásokat találunk. Helyezzük be kártyánkat a megfelelô csatlakozóba, válasszunk nyelvet a program kezeléséhez és máris indul a móka. Egyenként belenézhetünk az egyes folderekbe és kis ikonok formájában a gép megjeleníti a meglelt fotókat. Ezeket megérintve beállíthatjuk a megrendelni kívánt kép nagyságát (9x13 cm-tôl egyes esetekben akár 30x45 cm-es méretig), beállíthatjuk a darabszámot, a kép felületét (fényes vagy matt), valamint szerkeszthetjük is fotónkat: elforgatás, zoom, kontraszt, fényerô, színszûrés, átszínezés stb. A szerkesztés után rátérhetünk a következô fotóra. Ha végeztünk, a gép összesíti megrendelésünket, és ha jóváhagyjuk az összeget, egy kis blokkot nyomtat. Ezzel a pénztárhoz kell mennünk, és gyakran elôfordul, ha hosszabb a sor, vagy kevés képünk van, hogy a pénztárnál már át is nyújtják papírképeinket. Van olyan vevôi terminál is, amely CD-t ír. Az ilyen laborban az archiválást is magunk végezhetjük el, ha pedig papírképet szeretnénk rendelni, azt a megírt CD-n fogadja a labor. A CD-t természetesen a képek nagyítása után megkapjuk.

Milyen képállományokat vigyünk?

A legtöbb labor a JPEG formátumot kedveli. Ha csak lehet ragaszkodjunk ehhez. Színrendszer szempontjából mindig RGB-t használjunk! A laborok nem fogadják a nyomdászok kedvenceit (CMYK, duotone), a 16 és 256 színû képeket és gyakran a fekete fehér fotókkal is baj van. Utóbbiakat konvertáljuk RGB-re, ha fényképezôgépünk nem így kezeli ôket. Egyes laborok TIFF, BMP, PICT és PCX képeket is fogadnak, de ezek nagy helyet foglalnak, lassan nyithatók meg ezért kerüljük használatukat. 6-8 megapixelnél nagyobb képeket ne vigyünk, fôleg, ha nem A/4-esnél kisebb képeket nagyíttatunk.

Mekkora képeket rendeljünk?

A mobiltelefonok kamerái maximum 9x13 cm-esre nagyíthatók. A VGA felbontásúak már egészen élvezhetôk így, a többi azonban nem feltétlenül. Mindenesetre tegyünk egy próbát! Az 1-2 megapixeles kamerák 13x18 cm-ig, a 3-4 megapixelesek A/4-ig nagyíthatók általában. A 6-8 megapixel A/3-ra is elég. Persze sok függ a kamera képminôségétôl, fotós szaktudásunktól és témánktól is. Egy-két próbanagyítás után kitapasztalhatjuk magunkat. Érdemes több labort is kipróbálni, ugyanis mindegyik kissé más gépet használ. Ettôl is függhet a maximális képnagyság, és egy kicsit a képek hangulata is. Keressük meg tehát kedvenc fotólaborunklat!

Mi az elônye a színes, RA-4-es fotópapírnak?

Egyszerûen, gyorsan hozzáférhetô és olcsó. Ha tintasugaras nyomtatóval nyomtatjuk képeinket, a legjobb fotóminôségû papír és tintapatron használata mellett sem kaphatunk 500-5'000 színárnyalatnál többet, ráadásul az önköltségünk is kissé több, és órákig is elvacakolhatunk vele. Emellett gondoljunk arra is, hogy nem igényel védôlaminálást az RA-4-es papír, és tartóssága 50 évre taksálható, valamint fényállósága is jobb. Színárnyalatgazdagsága pedig 50-70'000 színmérô mûszerrel kimérhetô színárnyalat. Használjuk tehát a vevôi terminált és üljünk le egy kávé mellé, míg képeinket elkészíti a digitális fotólabor.
Névjegykártya, kártyanaptár...

Ügyes kezû grafikusjelöltek bármit megtehetnek. A fotólabor adta keretek és papírméretek között bármilyen grafikai munkát is elôhívathatunk. Készíthetünk névjegyet (pl. fényképeset), üdvözlôkártyát, képeslapot, naptárat, grafikus kerettel díszített képet stb. Az egyetlen megkötés, hogy elektronikus képet vigyünk, lehetôleg RGB színrendszerû JPEG formátumú állományra konvertáljuk munkánk végeredményét. Ne vigyünk doc-ot, xls-t, ppt-t, cdr-t és egyéb irodai állományt! A fotólabor ugyanis képgyár, nem pedig hagyományos értelemben vett nyomtató.
Törög György fotográfus