2017.06.28. 05:34:16
Látogatások száma eddig:5994264
Utolsó frissítés: 2008. 03. 02.
Ha értesülni szeretne újdonságainkról, híreinkről, iratkozzon fel hírlevelünkre!
 
Ajánlja honlapunkat barátainak, ismerőseinek!
 
Szerkesztők: info@greenfoto.hu
Werk digitális Old Timerrel
[2004. 06. 21.]
A professzionális fotográfiában a Polaroid-, esetleg Fuji instant filmre készülô tesztképeket azért használjuk, hogy papírképen szemlélhessük meg a kompozíciót, két dimenzióban, ahogyan a majdani fotón az rögzítésre kerül. Azért fontos ez, mert a keresô alapján nem teljesen ítélhetjük meg a három dimenzió síkvetületét. További igénye a fotósnak, hogy az expozíciót és a fényhatásokat is ellenôrizhesse. Ehhez azonban 300~450 Ft/db-os nettó áron juthat hozzá, esetleg kiegészítô fényképezôgép segítségével. Az sem mindegy, hogy a rögtönkép eljárás nem ad azonnali eredményt: 30-90 s az elôhívás holtideje és a keletkezô szeméttel is törôdni kell. Ezt enyhíti az az igen fontos elôny, hogy a fotózáson jelen lévô vevônek bemutatva a tesztképet, a beállítást elfogadhatja, vagy változtatásokat kérhet tôlünk.


Digitális technikát alkalmazva minden elôny megmarad, de sokkal könnyebben érünk célt: a gép színes LCD monitorán már komponálás közben folyamatos visszajelzésünk van, hiszen élô videoképet látunk síkvetületben! A digitális tesztkép az exponálás után azonnal megjelenik a monitoron, ezáltal gyorsul a munka. Professzionális gépen a részletrajz legalább 2x-es nagyításban megtekinthetô alapszolgáltatásként. Fontos tudni, hogy mûtermi jellegû munkánál a beállítókép a gép videokimenetén keresztül nagyképernyôs színes TV-n is megjeleníthetô! Így könnyen, nagyméretben ellenôrizhetünk mindent. Könnyû a tárgyasztalnál dolgozni, mert nem kell folyamatosan a gép hátuljához rohangálni. Könnyû a modellekkel együtt dolgozni, mert bevonhatók az alkotás folyamatába: mindent látnak, mindent kipróbálhatnak; de mi is könnyebben irányíthatjuk ôket. A hibákat azonnal javíthatjuk. Nincs szemét, képenként kb.10 Ft-ba kerül az expozíció a gépamortizációt figyelembe véve. Az eltárolt kép számunkra megmarad akkor is, ha a diát nem kapjuk vissza. Így készültek a Kalevala Koru ékszerek reklámfotói: a diát le kellett adnom a megrendelônek. A digitális képek ellenben, melyeket a kompozíciók ellenôrzésére használtunk, archívumomba kerültek. Jozef Gyocsy „Josh" stylist-tal dolgoztunk együtt. Az ékszerek honfoglaláskori motívumokat hordoznak, ezüstbôl készülnek, a hornyok, vésések aranyozásával. Háromféle, teljes kollekciót fotóztunk: nyakláncot, karláncot, fülönfüggôt és brosst. Az ékszereket megtekintve úgy döntöttem, hogy felesleges mûtermet használni. A Margitszigeten, természetes körülmények között, fûben, fatörzsön, kéregdarabon elhelyezve készülnek majd a fotók, azt az atmoszférát teremtve, mintha a honfoglalás korából maradtak volna ott az ékek. Ottfelejtve, vagy harc, esetleg menekülés közben elvesztve. Eleink a természetben éltek, ezzel párhuzamban korunk visszatérése a természetbe reklámpszichológiailag is kihasználható. A gyengén látszó aranyozást kiemelhetjük azzal a trükkel, hogy alacsony napállásnál fényképezünk. Ilyenkor az ég diffúz kék fénye növeli a színkontrasztot az ezüstfelületek enyhe kékítésével, míg a sárgás, oldalról világító nap a hornyokat, de a füvet, fatörzsdarabot stb. is melegebbé teszi. Ezt kihangsúlyozandó, a választott diafilm Kodak E100SV volt, mely a színeket telítettebben adja vissza. Természetesen a digitális fényképezôgép választásakor is figyelembe vettem ezt: a Sony Cybershot DSC-F505-öst választottam. Ennek CCD-je telített színeket rögzít, LCD panelje dönthetô, ezáltal ketten is kényelmesen nézhettük a keresôképet. Errôl a transzflexív LCD-rôl érdemes megemlékezni, ugyanis aktív (azaz transzmittív) és passzív (azaz reflexív) rétegekbôl áll. Ezáltal erôs napfényben is kitûnôen látható, sôt a háttérvilágítást kikapcsolva akkumulátorunk élettartama megnô! A képi megjelenítés eszközei: Sony Cybershot DSC-F505 fényképezôgép: 2.1 megapixeles, 1/2"-es Sony super HAD CCD-vel felszerelve. Fényérzékenysége: ISO 100/21°. Objektív: Carl Zeiss T* Vario-Sonnar F 1:2.8-3.3/7.1-35.5mm. Soligor gumi napellenzô, Topaz +2dpt elôtétlencse, könnyû Carena fémállvány. Expozíció: 1/12s, F8. Idôautomatika, intelligens integrál fénymérés korrekció nélkül, integrál autofókusz, automatikus fehérszintbeállítás. Az elôtétlencsére azért volt szükség, mert az objektív gyujtótávolságát növelve, a beállítható legkisebb tárgytávolság is rohamosan nô, a maximális leképezési aránnyal együtt. Az objektív kb. 30mm-es gyujtótávolságon állt, a makroüzemmódot bekapcsoltam. Rekeszautomatikát használtam, mert ezen a fényképezôgépen idôautomatika esetén 1/25s a leghosszabb záridô, így a legkisebb rekeszt hosszabb záridô elôválasztásával tudtam beállíttatni (a gépen nincs manuális üzemmód). A fénymérés és az AF integrál volta azt jelenti, hogy a fényképezôgép a teljes képfelületet figyelembe veszi, a talált képrészleteket élesség és fényesség szempontjából egyaránt analizálja. Ez nagyon fontos, mert a borotvaéles objektív képén azonnal meglátszik az AF hibája, a CCD-t-pedig 1/4 fényértéknyi hibahatáron belül kell exponálni 5 fényértéknyi árnyalatterjedelme miatt. (Ilyen pontos és bonyolult fény és távolságmérô rendszert a legmodernebb tükörreflexgépeken sem találunk, mert még diára sem kell ilyen precízen exponálni, vagy filmre élességet állítani!) Kara Judit divattervezô ruháit Kodak Portra 160VC és 400VC színes negatívra készítettem, nagyrészt a Lukács cukrászdában. Párhuzamosan digitális fényképezôgéppel is dolgoznom kellett, mert az Internetes megjelenítés alapkövetelmény volt. A beállításokat digitális tesztképekkel ellenôriztük, a modelleket ennek alapján mozgattuk. Ezután készültek hagyományos filmre a nagyításra szánt fotók. A digitális kamera azonban nemcsak a modellek mozgatásához volt jó: a fontosabb beállításokról készült digitális fotókat nem kellett negatívról szkennelni, így gyorsult a webdesigner munkája is. (A webdesigner az a grafikus, aki a honlapokat készíti.) Itt is a DSC-F505-ös üzemelt, mert MPEG videoklipeket is készítettünk az Internetre. Mindenki tudja, hogy mozgásban más ábrázolható, vagy emelhetô ki az állóképhez viszonyítva. Ezzel a fényképezôgéppel ezt is nyújtani tudtam megrendelômnek, melynek illusztrációja az elôzô számban látható volt. Az itt látható fotó kb.15mm-es gyujtótávolsággal, programautomatika üzemmódban készült. Intelligens integrál fénymérés korrekció nélkül, integrál autofókusz, napfény színegyensúly. Expozíció: 1/75s, F2.8. Soligor napellenzô, szabadkéz. Itt azért nem használtam automatikus színegyensúly-beállítást, mert kevés, de nagyfelületû színfolt van a képen. Ez önmagában képes a színegyensúly-automatikát rossz irányba vezetni, azonban súlyosbítja a helyzetet a sokféle és nagykiterjedésû csúcsfény is. A csúcsfény ugyanis elsôdleges adat a színkorrekció számításához digitális gépen. Nézzük meg azonban az arcot, az ablakot és az ablakkeretet! Láthatjuk, hogy valóban sokféle színû csúcsfénnyel van dolgunk. A CCD pedig nem kiégett fehérnek látja ezeket, hanem érzékeli az egyes csúcsfények árnyalatait. Persze az esetek nagyobb részében ilyenkor sincs baj az automatikával, de pontos munkánál nem szokás hazárdírozni.