2017.08.18. 04:58:49
Látogatások száma eddig:6013794
Utolsó frissítés: 2008. 03. 02.
Ha értesülni szeretne újdonságainkról, híreinkről, iratkozzon fel hírlevelünkre!
 
Ajánlja honlapunkat barátainak, ismerőseinek!
 
Szerkesztők: info@greenfoto.hu
Werk: Színpadi produkciók fotózása
[2004. 06. 20.]
Werk: Színpadi produkciók fotózása

Az effektfények, díszletek és jelmezek világa különleges hatást kelt a nézôben. Különösen akkor, ha a látvány még rá is dupláz várakozásainkra. Ilyen eredeti és egyedi élmény az Alternatív Hajshow, mely immáron ötödször került megrendezésre 2003 májusában. A jótékony célú rendezvény alapötlete Forrai Miklós, az Articsóka tulajdonosának fejében született meg. Hazánk minden tehetséges mesterfodrásza képviselteti magát a színpadon csapatának egyedi kreációival és a hozzájuk tartozó táncos bemutatóval. A nagyobb egységek között pedig színpadi revüt láthatunk. A résztvevôk kreativitását és képzeletét semmi sem korlátozza, így igazi vadászmezôt jelent a rendezvény a vérbeli riportfotósnak.


Ezt a mûfajt azonban kétféleképpen lehet mûvelni. Egyszerûen programautomatikára kapcsoljuk a fényképezôgépet, feltesszük az F3.5-4.5 vagy a jobb esetben F2.8 fix fényerejû zoomot, a legnagyobb fényerejû vakut, és „odapörkölünk” a szereplôknek. Így garantáltan semmi nem látszik a színpadi fényekbôl, garantáltan óriási árnyékok lesznek a szereplôk mögött, de nem kell izzadni az objektívcserével, és nem kell sokat fényképezni.

Jómagam a nehezebb, de gyümölcsözô utat járom. Az elsô szempont, hogy mûfény színegyensúllyal fotózzunk. A színházakban ugyanis mûfénylámpákkal világítanak! Ha gépünk natív állományokkal is képes dolgozni és a fehéregyensúlyba utólag is belenyúlhatunk, használjuk ezt az opciót! A Kodak DCS 5x0, 6x0 és 7x0 sorozat abból a szempontból is kiemelkedik versenytársai közül, hogy beépített, százezer Ft-os nagyságrendû színhômérsékletmérô-mûszere is van, az elôírásos fehér ablak mögött. Emiatt ezen gépek fehéregyensúly-automatikája szinte átverhetetlen! A bemutatott képek DCS 520-as vázzal készültek, automata fehéregyensúllyal. Natív képállományt mentettem (12 bites LZW custom TIFF), így az utólagos expozíció- és fehéregyensúlykorrekció rendelkezésemre állt. Mivel egy-egy kép ca. 2 MB-nyi tárhelyet foglal és a képek minimum 40%-a valamilyen szempontból nem lesz tökéletes, 1 GB-nyi tárhelyet vittem magammal memóriakártya formájában. Hogy a háttértárral ne legyen gondom, a produkció szünetében a láthatóan rosszul sikerült fotókat kitöröltem. Ilyen helyzetben (gyorsan változó, relatíve rossz fényviszonyok közötti mozgás és tánc fotózása) csak sok felvétel árán lehet néhány igazán eltalált fotót „hazavinni”.


A színpadi fények szinte kivétel nélkül kissé vagy kimondottan a modell feje felett helyezkednek el, így lefelé világítanak. Ez sajnos a fejlámpára is igaz. Emiatt a kemény árnyékokat sokszor deríteni kell. Erre a célra kisebb vaku is megfelel, azonban fénykibocsájtó ablakára ámbraszínû szûrôt kell ragasztanunk! Ez a szûrôfôlia biztosítja azt, hogy a vaku által kibocsájtott fény színhômérséklete 3200 K legyen, azaz megfeleljen a szabványos mûfénynek. Ilyen szûrôt venni is lehet, én azonban Kodak termodiffúziós nyomtatómmal csináltam magamnak. Beszkenneltem egy RC 12-es szûrôt, Photoshopban megmértem a színkoordinátákat, majd a kapott értékkel kitöltöttem egy üres képet és kinyomtattam A/4-es írásvetítô fóliára. (Tintasugaras nyomtatóval nem biztos, hogy célhoz érünk!) Ezt a fóliát ragasztottam a villanócsô elé. Így abszolút homogén, nem pedig kevert fényben dolgozhatom. A vaku expozíciókorrekciáját -1.3 és -0.5 FÉ között változtatom az árnyékok keménységének függvényében. Mindig friss elemmel megyek ilyen helyre fotózni, és gyakran használom a Canon Speedlite 220EX helyett a Speedlite 160E-t, ugyanis utóbbi 2CR5 tipusú lítiumelemmel mûködik, így akár másodpercenként 2-2.5 képet is készíthetek vakus derítéssel. Folyamatos fény szempontjából mindig manuális üzemmódban vagyok és a fénymérôt figyelve utánállítom az expozíciós adatokat.

Ezután az objektívsorozat marad hátra. Vegyük figyelembe, hogy a Kodak DCS 520-as 1.6x-es gyujtótávolságszorzóval rendelkezik! A színpadi totálképeket Sigma EX 1.8/20 mm-es objektívvel készítem, míg a néhány szereplôs fotókat Canon EF 1.8/28 és EF 1.8/50 mm-es lencsével lövöm. A közelképekhez Canon EF 1.8/85 mm-es és EF 2.8/200 L objektíveket használok. Mindgyik lencsén folyamatosan fent van a napellenzô részint a szembesütô fények, részint a fotózási metódus miatt. A rendezvény elôtt ugyanis mindegyik objektívemrôl leszedem az elsô és a hátsó sapkát. A lábam között, a földön pihenô szettáskába frontlencsével lefelé belerakom az objektíveket. Így két mozdulattal képes vagyok objektívet cserélni (mottó: gyakorlat teszi a mestert!). A lencséket lábaim védik a fizikai behatásoktól, míg frontlencséjüket a napellenzô tartja távol a táska aljától. Hogy miért kell az óriási fényerô, azt a bemutatott képek expozíciós adatai is bizonyítják. Enélkül ugyanis nem lehet visszaadni a színpadi fények atmoszféráját, hangulatát. A mûfény színegyensúlyt pedig a kék és zöld színek tisztasága indokolja. Ha valaki napfényfilmet használ, vagy digigépén a beépített vakuhoz állítja a fehéregyensúlyt, csak barnássárga háttereket fog fotóin látni és gyakran a hajfény is elveszik. Ennek a rendezvénynek éppen azért vagyok a hivatalos fotósa, mert más így még nem örökítette meg soha!


A rózsás hajkorona ISO 800/30°-os fényérzékenységgel, 200 mm-es objektívvel készült. F2.8, 1/200 s, többmezôs fénymérés, autofókusz, vaku nélkül. A fehéregyensúlyba utólag nem nyúltam bele, vakut azért nem használtam, mert a szemek így is gyönyörûek és plasztikusak. Az énekesnô ugyanezen adatokkal jellemezhetô, de F2.8-del és 1/160 s-os expozíciós idôvel fotóztam.

A velencei álarcos fényképe ugyancsak ISO 800/30°-os érzékenységgel készült, 85 mm-es objektívvel. F2.0, 1/100 s, vakut nem használtam. A sötét ruha ugyan indokolta volna, de akkor a szemrések nem lennének sötétek, ami a hatást rontaná. Az íjász igen kevés fénnyel volt megvilágítva, így ISO 1600/33°-os fényérzékenységet használtam. 200 mm-es lencse, F2.0, 1/125 s. Enyhe vakus derítés (-1.3 FÉ korrekció). Az UV fényes felvétel technikai bravúr is lehetne, de csupán jó felszerelés kell hozzá: ISO 1600/33°, 85 mm-es objektív, F1.8, 1/30 s, vaku nélkül a szinte teljes sötétségben. Itt az expozíciót nem mérem, hanem az elsô felvételt azonnal visszanézve helyesbítem a korábbi tapasztalataim alapján beállított kiindulási értékeket. A táncosok csoportját ISO 800/33°-on fotóztam. 50 mm-es objektív, F2.0, 1/125 s, vakus derítés nélkül. A fehéregyensúlyba utólag beavatkoztam kissé, hogy a háttér és az elôtér színe nagyobb kontrasztot mutasson. A leírt módszerrel egyébként divatbemutatók is kiválóan fotózhatók.

A bemutatott fotók a Forrai Miklós megbízásából készültek. Közlésükhöz az engedélyt köszönjük.

Forrás: FotoArt magazin
Török György fotográfus