2017.08.18. 04:58:20
Látogatások száma eddig:6013791
Utolsó frissítés: 2008. 03. 02.
Ha értesülni szeretne újdonságainkról, híreinkről, iratkozzon fel hírlevelünkre!
 
Ajánlja honlapunkat barátainak, ismerőseinek!
 
Szerkesztők: info@greenfoto.hu
Werk: Sziget 2003
[2006. 01. 11.]
Riportfotó szempontjából a sziget sokféle lehetôséget nyújt: rendezvények, látnivalók, szociográfia, „sziget-feeling“ és a koncertek. Beszéljünk ez utóbbiról, mely szorosan kapcsolódik a színpadi produkciók itt a werkben már tárgyalt fotózásához.




Az objektívsorozat azonban nem a tele tartomány felé tolódik el, hanem a halszemek irányába! Íme a szükséges felszerelés:
-VIP belépô, mellyel szabadon mozoghatunk a DJ közelében is. Sajnos nem mindegyikünknek jut ilyen, de enélkül is készíthetünk jó fotókat. Legyen portfoliónk, hogy késôbb munkát kapjunk. Megrendelésemet a British American Tobacco-tól kaptam, tavalyi munkám alapján. Feladatom a szigeten a BAT promócióinak dokumentálása volt. Az itt látható képek közül a táncosok a tavalyi FényárHangár dokumentációi, míg a többi kép az idei PörgésParty Arénában készült.




-Digitális fényképezôgép. Filmmel lehetetlen bírni! Csak a digitálias technikával vagyunk teljesen szabadok. A fények kiszámíthatatlanok fényerôben, színben és színhômérsékletben. A DJ vagy a tömeg egyes szereplôinek a mozgása is kiszámíthatatlan, ezért mindegyik kompozícióra sokat kell lôni! Ha az egyszerûségre és a médiában látható party képekre törekszünk: ISO 100/21°, fel a vakut a gépre és hajrá! Sok kollégámat láttam így dolgozni. Hogy miért engem hívtak újra? Mert megôriztem az esemény atmoszféráját! Ehhez profi gép kell, melynek ISO 1600/33°-on is zajmentes a CCD-je és nem árt az F1.8 fényerejû fix objektív sem. A záridôk még így is elég hosszúak (1/4 s - 1/60 s). Egyedül a halszemek esetében kell kompromisszumot kötnünk, ugyanis azok fényereje kisebb. Viszont rövid gyujtótávolságuknál fogva a berázás veszélye is csökken. Ugyancsak fontos jellemzôje a profi digigépnek, hogy az expozíció után is állíthatunk expozíciókorrekciót és színhômérsékletet. Képeim Kodak DCS 520-as géppel készültek, mely verhetetlen ilyen helyzetekben, ugyanis saját színhômérsékletmérô-mûszere van fehér ablak mögött.



-Objektív. Canon EF 1.8/85 mm, Canon EF 1.8/50 mm, Sigma EX 1.8/20 mm, Sigma Fisheye EX 2.8/15 mm és 4/8 mm. (Az 1.6x-es gyujtótávolságszórzót ne felejtsük ki a gyujtótávolságok megítélésénél.) A két Canon rövid telével a táncosok és a hallgatóság közelképét, valamint a DJ-ket fotózom. A Sigma nagylátószögûvel a sátor külsô képeit készítem, illetve a szûkebb totálokat. A halszemekkel, pedig mindent: reflektorokat, laser-show-t, hallgatóságot, színpadról a színpad-totálokat és a DJ-pultot, no meg az elôadó dinamikus képeit. A halszemobjektív ívelt vonalai és a fényforrásokat is integráló óriási látószöge utólérhetetlen elôny. Unikális frissességet visz képeinkbe. Jegyezzük meg róla, hogy ez az a lencse, mely ritkán használható, de akkor semmilyen más objektívvel nem érhetünk célt. Érdemes rájuk áldozni, mert nekem már sok munkát hoztak. Mottó: a fotós technika nélkül félkarú óriás.
-Vaku. Mindig RC12-es szûrô van a kisebb teljesítményû vaku ablaka elôtt: esetemben Canon 220EX. Emiatt mûfény színhômérsékletû a kibocsájtott fény. Ennek két elônye van. Egyrészt túlnyomóan izzólámpákkal világítanak, és a derítôfény így színhelyes. Másfelôl ha a stroboszkóp villog, mindent elnyomó fénye mellett így az elôtér hangulatos, színezett világítást kap. Ugyanez a helyzet a sátor kültéri fotóinál. Vigyázzunk azonban! A füst és a pára miatt nagy távolságról nem lehet vakuzni, mert minden homályos lesz! Ezért van az, hogy csak közelrôl vakuzok - ezt még a halszemeknél is ajánlom -, a totálokat pedig vaku nélkül exponálom. A vakufény korrekciója -0.3 - -1.3 FÉ között mozog tapasztalatom szerint.
-Nézôpontok. A színpad magától értetôdik, de ne csak szembôl, hanem oldalról és a DJ háta mögül is fotózzuk. Ugyancsak jó, ha halszemmel a tömegbôl fotózunk, ilyenkor a felemelt kezek is emelik a képi hatást. A táncosokat és a tömeget is fényképezzük, valamint a fénytechnikát és fényeffektusokat. Ugyancsak jó képek készíthetôk a kivilágított sátrakról vagy épülethomlokzatokról. Ilyenkor emberek is legyenek a képen és derítsük kissé az elôteret. A sátorba belépôket is érdemes fotózni, az erôs és színes ellenfény, valamint a füstös párán szóródó belsô fény nagyon festôi hatást tud kiváltani.


Forrás: FotoArt magazin
Török György fotográfus