2017.06.28. 05:34:00
Látogatások száma eddig:5994263
Utolsó frissítés: 2008. 03. 02.
Ha értesülni szeretne újdonságainkról, híreinkről, iratkozzon fel hírlevelünkre!
 
Ajánlja honlapunkat barátainak, ismerőseinek!
 
Szerkesztők: info@greenfoto.hu
Színkompozíció
[2004. 06. 21.]
Színkompozíció Sokféle színrendszer és színkör létezik. Ezek egyike sem ekvivalens, mindegyik valamilyen fontos jellemzô szerint csoportosítja a színeket. Amit most bemutatok, az az a színkör, melynek segítségével a színek harmóniáját vagy diszharmóniáját fedezhetjük fel. Éppen ezért pszichikai alapon mûködik és születését olyan nevek fémjelzik, mint Newton és Goethe. Két úton jutottak el ugyanoda és szinkörük kisebb változtatásokkal ma is használható segédlet a színkompozíciók megalkotásához.

-A vörös, a kék és a sárga az elsôdleges színek ebben a rendszerben. Nemcsak hárman, hanem párosával is elôfordulhatnak. Minden esetben azonnali és mély benyomást tesznek a szemlélôre.



-A másodlagos színeket az elsôdleges színek keverésével kapjuk: zöld, narancs és lila. Ezek is elôfordulhatnak hármasban, de kettesével is, hatásuk azonban visszafogottabb, mint az elsôdleges színeké.
-A harmadlagos színek az elsôdleges és másodlagos színek keverésével jönnek létre. Ezeknek fontos szerepük van, amikor a kiegészítô színeket osztjuk meg egy kompozícióban.
-Analóg színeknek nevezzük azt a három színt, melyik egymás mellet található meg a színkörön. Ezek visszafogott, ún monokróm harmóniát adnak: némi színnel fûszerezett, de egyszínûnek látszó képet. Fekete fehér képeink duotone színezésénél használhatjuk ki a színkör eme segítségét, pl. a Photoshopban.

-A kiegészítô színek keverése szürkét ad. Ezek a színpárok egymással szemben helyezkednek el a színkörön. Ezek után lássuk a kompozíciós alapelveket: -A kiegészítô színek mindig jól mutatnak egymás mellett, bár ritkán tudunk ilyen párost találni. Ilyenkor két szín erôs kontrasztját kapjuk, azaz a kép élénk lesz. Ennek egyébként az is az oka, hogy a szimultán színkontraszt miatt ezek a színek vizuálisan erôsítik egymást. Ilyen példa a sivatag vörösessárga homokja a kék éggel.
-Megoszthatjuk a kiegészítô színek egyikét. Ilyenkor három színnel dolgozunk, azonban az eredeti kiegészítô színt is alkalmazhatjuk a képen. Nagyon gyakran ennek alapján festik a hosszú utcák homlokzatait ott, ahol a városképre figyelnek. Egy ilyen kvartett a kék, vörös, narancs és sárga.

-Ha a kiegészítô színek egyikét távolabbi színpárokra osztjuk, triádokat kapunk. Ezek szabályos háromszög csúcsain helyezkednek el a színkörön. A háromszög persze foroghat a színkörben. Nagyon gyakran nem hármasával, csak kettesével alkalmazzuk ôket, fôleg az elsôdleges színek esetében: a kék-vörös és kék-sárga kompozíciók pl. a hideg-meleg kontrasztot is mutatják. Hármasával alkalmazva teljes dinamizmust mutatnak. Természetfotóban ugyanakkor inkább a másodlagos színeket alkalmazzuk. Ilyen klasszikus pl. a zöld-narancs páros.
-A tetrádok már visszafogottabb színkompozíciót sugallnak, hiszen közéjük mindig esik harmadlagos szín is. Ha nyugodt, kiegyensúlyozott, de sokféle színt ötvözô kompozíciót fotózunk, ennek alapján válogassuk össze a színeket. Ugyancsak tetrádokat alkalmazzunk akkor, ha duotone opcióval színezünk Photoshopban fekete-fehér képeket és nem a monokróm harmónia a célunk. Némi gyakorlás után festményszerû hatást keltô, gyönyörû fotókat készíthetünk.

-A fekete, fehér és szürke színek, minthogy színértékük nincs, szabadon kombinálhatók a fentebb említett esetekkel. Végezetül még annyit, hogy ne féljünk a színek disszonanciáját használni! Ha éppen ettôl lesz jó vagy kifejezô a kép, nyugodtan éljünk mûvészi szabadságunkkal. A színkörrôl pedig többet is olvashatunk pl. a www.colorwheel-co.com címen.
A bemutatott felvételen az elsôdleges színeket díszgyertyák képviselik, melyek geometrikus alakja a is kompozíciós elem. A tengerészkék színû rúzs Givenchy 734-es, míg a fedett rúzs a 719-es számot viseli. (Utóbbi fehér gyöngyház színû és szenzációs hatású színezett fekete-fehér felvételeken !) A matt felületû rúzsnál nem gond, hogy enyhe sárga színreflexió is vetül rá, hiszen a mély szín mindezt elnyomja. A körömlakk kiválasztásánál azonban figyelnem kellett, ugyanis mind kék, mind vörös reflexió közelrôl éri, felülete pedig fényes. Emiatt a 742-es sötét vöröseslila árnyalatnál maradtam. Ebben a környezetben így megmutatja mindkét arcát: alacsony színhômérsékletnél vörösben játszik, szabadban, az ég kék fénye mellett a kékesen csillog.




Török György fotográfus