2017.12.15. 21:00:18
Látogatások száma eddig:6061419

I. rész: Az alapok
[2004. 03. 02.]
Digitális fényképezôgépünket jó állványra szerelve panorámakép-készítésre is foghatjuk. Próbálkozni büntetlenül lehet, hiszen „nem kerül pénzbe” a fényképezés. Sok olyan digigép van már a piacon, melyek saját memóriájukban képesek összerakni a képet, és vannak olyan szoftverek is, melyek szinte útmutatás nélkül képesek az egyes részképekbôl panorámaképet gyártani. Azonban nagyfelbontás vagy igényesség esetén a precíz kézimunka manapság sem elhanyagolható. A legtöbb digitális gép ugyanis csak megjeleníteni képes a panorámát, de nem állít elô összefûzött képállományt; illetve szoftvereink nem illesztik igazából a kis részleteket össze, ami a kevéssé figyelmes szemlélônek is feltûnhet. S végül: panorámázni jó hobby, vagyis csináljuk!

Fényképezôgép

Mindenképpen olyan gépet válasszunk, amelyik manuális expozícióvezérléssel és manuális távolságállítással rendelkezik. Az elôbbit pótolhatja az expozíciós memória, ha a gép a tárolt expozíciós értékeket több megvilágításon keresztül képes alkalmazni. Úgy is eljárhatunk, hogy panorámaprogrammal fotózunk, mert a részképek így is megmaradnak saját céljainkra. Az ilyen gép ugyanis az expozíciót és a távolságállítást is egyszerre rögzíti panorámafotózáskor. Manuális élességállítás esetén az is elég, ha végtelenre állíthatjuk az objektívet: ez tájképekhez tökéletes, esetleg szûkebb térben nem sikerülhetnek felvételeink (pl. templombelsôk). Legyen elegendô memóriakártyánk és friss elemeink.

Állvány

Minél nagyobb, minél nehezebb: annál jobb! - tartja a szólás. Ez így igaz, viszont teljesen felesleges 15 kg-os állványt cipelni, mely 10 kg-os gépet is megtart, ha gépünk mindössze 0.65 kg-ot nyom. Legyen arányban felszerelésünk minden darabja egymással: könnyû géphez könnyû állványt használjunk, legfeljebb szélcsendes idôben kell fotóznunk. Mivel az esetek többségében amúgy is szép idôben panorámázunk (ki akar elázni?), vagy beltérben bróbálkozunk (mikor esik esô a templomban?) a könnyebb állvány viszonylagos instabilitása nem zavar. A bemutatott panorámák egyszerû panorámafejjel szerelt könnyû Carena fémállvánnyal készültek közepesen nehéz Sony CyberShot Pro D700-as digitális fényképezôgéppel.

Panorámafej

Ez a név jelzi ugyanis azokat az állványfejeket, melyeken három, de minimum két tengely irányában függetlenül, valamint svenkkar segítségével lehet a fényképezôgépet dönteni, illetve elforgatni. A drágább típusok fokbeosztással készülnek, de nem lesz szükségünk a skálák használatára: a színes LCD panelen és a keresôben elegendô pontossággal lehet az átlapolást beállítani. Munka közben csak a függôleges tengely körül forog a fényképezôgép, a másik két tengely irányában rögzített, ezért kell függetlennek lenni a tengelyek állíthatóságának. Tehát nem megfelelô a gömbcsuklós állványfej! Panorámafejünk lehet egyszerûbb: a fokbeosztás hiánya nem zavar. A keresôben és az LCD-n úgy is látjuk az egyes képek átfedését. A panorámafej két vízszintes tengelyének forgását pedig nem is használjuk. (Ugyanez vonatkozik az álló panorámaképekre is - pl. tornyok vagy szorosok, szakadékok, magas fák -, itt azonban a vízszintes forgást és az oldalra billentést nem használjuk ki.) Mindenekelôtt szintezzük be a vízmértékkel a körbenforgás függôleges tengelyét, majd úgy szereljük a fényképezôgépet az állványra, hogy az objektív tengelye messe a körbenforgás tengelyét. Az állványon levô gép kioldására IR kioldót, vagy ha gépünk rendelkezik ilyen opcióval, az intervallumfényképezés üzemmódot alkalmazzuk (8-10 s-onkénti kioldás teljesen megfelelô).

Elsôsorban belsô tereknél fontos, de ha precízek vagyunk, kültéren is vegyük figyelembe, hogy optikailag helyesen és precízen akkor járunk el, ha nemcsak az optikai tengely metszi a körbenforgás tengelyét, hanem az objektív optikai fôsíkja egybe is esik vele. Ehhez a precizitáshoz különleges állványfejre van szükség, ami eléggé drága. Ha sokat panorámázunk mindenképpen szerezzünk be ilyet. A kezdeti próbálkozásokhoz és tájfotózáshoz azonban nem szükséges a különleges állványfej.

Munkamenet

Ezután fénymérés következik: olyan felvételi iránnyal, hogy a nap a hátunk mögül süssön, vagy ellenfény esetén (lemenô nap) a naptól kissé elfordulva. Elôbbi esetben +0.5, utóbbi esetben -0.5 fényérték korrekciót alkalmazzunk kiindulópontként. Fényképezzünk és nézzük meg az LCD-n a képet. Ennek megfelelôen korrigáljunk, ha kell. Ezután egyik irányból elkezdve jelentôs átlapolással (!) készítsünk felvételsorozatot.
Török György fotográfus