2017.12.15. 21:00:23
Látogatások száma eddig:6061421
Utolsó frissítés: 2008. 03. 02.
Ha értesülni szeretne újdonságainkról, híreinkről, iratkozzon fel hírlevelünkre!
 
Ajánlja honlapunkat barátainak, ismerőseinek!
 
Szerkesztők: info@greenfoto.hu
III. rész: További tudnivalók
[2004. 03. 02.]
Ne ijedjünk meg a kontrasztos témáktól!

Az elôbb említett beltéri panorámázás biztosan nagyon kontrasztos lesz. A naplemente is ilyen: a szembesütô nap és az árnyékos részletek más expozíciót kívánnak. Ilyenkor a Photoshop-ban az Image>Adjust>Curves opciót választva (vagy CTRL+M) az árnyékokat világosabbá, a csúcsfényeket sötétebbé változtathatjuk. A megjelenô egyenes vonalat az alsó negyed közepén ragadjuk meg és toljuk feljebb amíg az árnyékokban fellelhetô részek megfelelôen láthatókká nem válnak. Ezután a felsô negyed közepét húzzuk lejjebb addíg, míg a csúcsfények megfelelô fedettséget nem kapnak. Görbénk közepe ezáltal kisebb meredekségû lesz, mint az eredeti egyenes. Ezzel a trükkel varázslatos hatást lehet elérni, de csak digitális gép esetén. Ha filmrôl vagy papírképrôl szkennelünk, úgy azok kontrasztossága miatt nem lesznek elôcsalogatható részletek sem az árnyékokban, sem a csúcsfényekben. Ezzel szemben ha lágy a képünk, pl. párás tájképet fotóztunk, vagy beltérben a falakon kicsi a kontraszt (pl. dombormûves díszítés), úgy az elôbbi görbe végpontjait az ellenkezô irányba mozgatva a kontrasztot növelhetjük. Ilyenkor elnyújtott S alakot vesz fel a görbénk, a kontraszt pedig finoman, a kényes részletek elvesztése nélkül fog nôni.
Némi extremitás
Nemcsak vízszintesen forgathatjuk a fényképezôgépet! A függôleges forgatás tornyok, felhôképek és belsô terek esetén alkalmazható. Az orgona, a kupola és az oltár egyszerre szerepelhet egy képen. Ha pedig ferdén felfelé vagy lefelé irányított gépünket forgatjuk körbe, körgyûrût, vagy annak egy darabját fognak a részképek alakítani. Ez is érdekes hatás. Ha van ambiciónk, próbáljuk ki. Nem nehéz megtanulni a munkamenetet, fantáziánkkal pedig meghökkenthetjük mûvünk kíváncsi szemlélôit.
Ha netán filmre fényképezünk...
Használjunk színes negatív filmet, mert a dia túlságosan kontrasztos ahhoz, hogy az egy képen belül változó fényviszonyokat rögzíteni tudja. Használhatunk fekete-fehér negatívot is, de ezt mindenképpen szûrôzzük zöldszûrôvel, hogy a növényi zöldek természetesek legyenek. Egyébiránt a munkamenet minden lépésében azonos az elôzôkeben ismertetettekkel.
Nem minden panorámáról derül ki, hogy az...
A professzionális gyakorlatban elôfordulhat, hogy olyan szûk térben kell felvételt készíteni, amelyhez a legnagyobb látószögû objektívünk sem alkalmas. Körültekintô felszerelésválasztás esetén is lehet ilyen problémánk, hiszen pl. az utolsó pillanatban felmerülô vevôi igények is kiszámíthatatlanok. Ha pedig fotoamatôrök vagyunk, pénztárcánk nem engedheti meg a drága, ultranagy látószögû objektívek beszerzését.
Ilyenkor ne essünk kétségbe: 3-4 felvételbôl, a leírt módszerek segítségével, készíthetünk olyan panorámát, mely a megszokott oldalaránnyal rendelkezik. A bemutatott fotó is ilyen okok miatt készült így. A helyszín Berlin, ahol a Tresor techno klub ünnepelte a 10. születésnapját. A házfalra óriás PANI vetítôgépekkel mintákat és logo-t vetítettek, amit dokumentálnom kellett. Sajnos a 20mm-es objektív 32mm-esnek felel meg Kodak Professional DCS-520-as gépemen, ami nem volt elég nagy a látvány befogásához. Ha 14mm-es objektívem lett volna, gondjaim azzal sem oldódnak meg, mert az 22.5mm-nek felel meg ezen a vázon, nekem pedig kb. 17mm-es objektívre lett volna szükségem. Hátrébb nem tudtam menni, mert csak a 6000W-os vetítôgépek számára felállított állványról tudtam dolgozni, vagyis a geometria adott és megváltoztathatatlan volt. Emiatt vertikális panorámát készítettem, azaz a fényképezôgépet a vízszintes tengely körül forgattam el. A részképeket pedig a már ismertetett módszerekkel illesztettem össze.
Olyan kép is van, mely nem panorámának készült eredendôen
Ha nagylátószögû- vagy normálobjektívvel fényképeztünk, panorámaképet alakíthatunk arra alkalmas fotóinkból. Egyszerûen vágjuk le a felesleges részleteket a kép hosszabb oldalai mentén és készen is vagyunk. Jó játék ez, örömünket lelhetjük benne: régebbi képeinket is vegyük csak elô és próbálkozzunk! Biztosan lesz olyan, melynek jót fog tenni, ha panoráma oldalarányra vágjuk. Azt pedig ne feledjük, hogy az álló képek is lehetnek panorámák: tájképekkel, tornyok és folyók fotóival is „varázsolhatunk”. Egyébként az APS rendszer panoráma üzemmódja (CHP kapcsoló P állásban), illetve a kisfilmes gépek és egyes digigépek panoráma opciója ugyanezt csinálja. Az elôbbi a film mágnescsíkján jelzi a kidolgozó labornak a megfelelô oldalarányú nagyítás szükségességét, az utóbbi pedig szimplán letakarja a negatív-, vagy levágja az elektronikus kép széleit.
Török György fotográfus